Ana içeriğe atla

Lithopslar / The living stone - Lithops / литопс


Lithopslar / The living stone - Lithops / литопс 

Çiçeklenmiş bir lithops

     Lithops nedir, ne yer, ne içer diye aklımıza gelebilir :) Lithopslar çok sevimli çiçekler, daha doğrusu sukkulent dediğimiz kaktüsümsü, ama yumuşak, dikensiz, hassas çiçekler. Ben yaklaşık 2 yıldır büyütüyorum henüz çiçeklerini göremedim ama resimlerine bakılırsa gerçekten hoş gözüküyorlar. Zaten forumları ve ilgili siteleri okursanız hemen çiçeklenmediğini de görürsünüz. Aşağıya hemen birkaç örnek koymak istiyorum. Çok çeşitleri var, renkleriyle olsun, şekilleriyle olsun istediğinizi bulacağınıza inanıyorum.

Lithopslar toplu yaşamayı sever

Kırmızı renk




Çok farklı renklerde olabiliyorlar, sonuçta tropik bir bölgeye aitler. Ama 4 mevsim böyle olduklarını düşünmeyin, çünkü kış dönemi dinlenmeye geçiyorlar ve dıştaki kısmını kabuk gibi atıyor, içinden yeni bir bitki çıkıyor.





      Öncelikle bitkilerin anavatanı ve genel özellikleriyle ilgili bilgi vermek istiyorum. Bu bitkiler Güney Afrika'da yaşıyor. Yani güneş, sıcak hava ve susuzluğa alışıklar. Fazla su çiçeği hemen öldürüyor, yazın hafif şekilde sulamak, kışın ise fıs fısla ıslatmak yeterli. Su ihtiyacını anlamak için sabahları üzerindeki etli kısımlara dokununi pörsümüş, büzülmüş gibiyse suya ihtiyacı vardır. Bitkinin alt kısımlarına, toprağına bakıp karar vermeyin, öldürebilirsiniz. Ayrıca çiçeğimiz nem de sevmiyor, havadar bir yerde durması tavsiye ediliyor. Mesela ben mutfakta havalandırmanın hemen yanına koydum, gayet mutlu :) Zaten malumunuz bir çiçek beslemek için şu konulara dikkat etmek gerekiyor; Güneş, ısı, su, saksı, toprak, nem veya havadar ortam gibi. Biraz daha detaylara girersek toprağın içeriği, suyun saf olup olmaması, gübre ihtiyacı, dinlenmeye geçip geçmemesi, toprak-cam saksı gibi detayları da düşünebiliriz. Birazdan benim yaptığım hatalara düşmemeniz için gerekli noktaları anlatıcam.

     TOPRAK:

     Kaktüs toprağı uygun olur. Ben toprağı kendim bulmaktansa satın almayı tercih ediyorum, becerebilirseniz kendiniz o karışımı ayarlayın. Ya da benim gibi çiçeği aldığınız yerden de temin edebilirsiniz. Kargoya para vermek istemezseniz aynı toprağı Baumax, Metro, carrefour veya koçtaş gibi bir yerden alabilirsiniz. Bitki toprağı torf gibi geçirgen ve vitaminli bir toprak değil çünkü. Saksının çok büyük olmasına gerek yok, çok yayılmayı seven veya çabuk büyüyen bir bitki değil. Kökü de çok genişlemiyor, tüm gelişmeler toprak üstünde diyebiliriz. Aslında çoğu sitede bu bitkinin sosyal bir bitki olduğu ve toplu yaşamı sevdiği, yan yana dikilmelerinin onları mutlu edeceği yazıyor. Ama ben buna cesaret edemedim, çünkü rahatsız olduğunu düşünüp bir kere saksılarını değiştirmek istedim, 3 gün sonra öldü. Muhtemelen dikerken zarar verdim ve hassas olan alt tarafı zarar görerek çürüdü. Dokunduğunuzda hissedersiniz, çok yumuşak bir bitki, hatta bazıları üst tarafları et gibi olduğu için dokunamıyor bile :) Dikerken kök kısmı toprak altında kalacak, etli kısmı yukarıda mümkünse minik çakıl taşlarının arasına gelecek şekilde yerleştirebiliriz. Bu bir tavsiye, çünkü ilk böyle yaptığımda konuya hakim değildim ve suyunu topraktan anlamaya çalıştım. Toprak da hep kuru olduğu için suladım, 3 haftada çürüyerek öldü. Çakıl olursa toprağını göremiyorsunuz, ama göze hoş gözüküyor o da doğru.

Kendi lithopsum

Toprak üstüne taş koyarak yapılmış




IŞIK:

     Sukkulentimiz anavatanı nedeniyle güneşe alışık, ama yaz sıcaklarında aşırı güneş altında bırakmamak gerekiyor. Özellikle direk güneş ışığına maruz kalmamalılar. Ama kışın güneş çok yakmadığı için pencere kenarına koyabiliriz. Sonuçta gün ışığı birçok çiçek için yaşamsal.  

SICAKLIK:

     Afrikalı diye sıcak seviyor diyemeyiz. Yukarıda bahsettiğim gibi direk sıcak altında bırakmamalıyız. Tabiki bahçe bitkisi de olmadığı için kışın mutlaka ev içinde bulunmalı. En ideali oda sıcaklığında yaşamaları. Hatta ben tam pencere kenarına koydum, hafif bir esinti de geliyor, gayet mutlu ;)

yakın çekim

toplu yaşam

çiçek sonrası














NEM:

     Kapalı, havasız, nemli ortamları sevmiyor. Yerleştirirken ona dikkat edin. Yazın cam kenarına koyacaksanız öğlen güneşi zararlı olabilir, Işık alsın ama çok sıcakta kalmasın. Havadar bir yerde bulunsun. 

SULAMA:

     Bence en önemli konu bu. Çünkü iki lithopsumu da bu yüzden kaybettim. İlk okuduğum makalede toprağa bakılması, kuruysa sulanması gerektiğini okumuştum. Sakın böyle şeylere inanmayın. Pencere kenarında, ışık alan ve havadar yerde duran çiçeğinizi sabahları kontrol edin. En üstteki etli kısmını parmağınızla yoklayın, eğer büzülmüş pörsümüş bir haldeyse sulayın, gayet sağlıklı ve taze ise sulamayın. Toprağın kuru olup olmamasına bakmayın. Sularken ise yazın normal sulayın, ama saksı altlığı olmasın, su dibinde birikmesin. Kışın ise fıs fısla çiçeğinizi ıslatın. Zaten dinlenme evresinde değil, çiçeklenme ve yaz zamanı suya ihtiyaç duyarlar. Sulama zamanı olarak sabahları seçin, öğlen sıcağında veya akşamları sulamayın.

sağlıklı bir lithops

kabuğunu atmış
    

   
   











KIŞ DİNLENMESİ:

     Çiçeklerinizi aldıktan sonra eğer minik bir saksıda aldıysanız muhtemelen 1-2 yıl o saksı idare eder. Tabiki aldığınız dükkandan bilgi almanız en sağlıklısı olur. Benim aldığım yer mevcut saksıların 2 yıl idare edeceğini söylemişti, ben de değiştirmedim. Sadece bir tanesini daha geniş bir saksıya alayım derken alt taraftan zarar vermişim, 2 bitki birbirinden ayrıldı ve öldü. 

alttan birbirine bağlı
                                                             Hiç kurcalamamakta fayda var...

     Kış geldiğinde çiçeğiniz yavaş yavaş büzülüyor, hastaymış gibi, susuz kalmış gibi geliyor insana. Ama işin aslı öyle değil. Çiçek kış dinlenmesine geçiyor, tıpkı bazı sinekkapanlar gibi. Bu dönemde de ışığına, ısısına ve suyuna dikkat ediyoruz, Ama sadece hayatını idame ettirecek kadar. Büzülmesine aldanmayın, alttan daha güçlü, daha sevimli bir çiçek geliyor çünkü :) O buruşan kılıfın içinden çıktıkça sıyrılıyor ve bu kılıfı aşağıda bırakıyor, tıpkı yılanın derisini değiştirmesi gibi. Eğer kendi bu kılıftan kurtulamazsa nazik bir biçimde keserek kurtarabilirsiniz. Aşağıya bu evreleri gösteren fotoğrafları koyuyorum. 

tazelenirken

kabukların altından yenisi çıkıyor
           
            Çirkin ördek yavrusu :)










Ama kılıftan çıktıkça güzelleşiyor. Taptaze, yeni ,genç bir lithops..




                                                         Bunlar da diğer türlerin yaza geçişleri.

yeni bitki

yenilenme

yenilenme

ufakların çıkışı



















     En sona tüm çeşitleri gösteren bir fotoğraf koymak istiyorum. Buradan beğenip internetten araştırarak alabilirsiniz. Lithops yazarak aramayı deneyin, yabancı siteleri inceleyecekseniz yine lithops veya living stone diye arayabilirsiniz. Reklam yapmamak için ben aldığım siteleri yazmıyorum. İlgilenen olursa yazarım.

lithops çeşitleri

Yorumlar

Çok okunanlar

Ranger Olmak İsteyenlere....

  ranger school  "Ranger leads the way" denmişti daha Ranger kursuna gitmeden önce. Baktım ranger park bekçisi demek :) tamam dedim, ben işi hallederim. Altı üstü komando kursu, bizimkinden ne kadar farklı olabilir, çanta ağır olur, koşu, yürüyüş uzun olur, biraz daha disiplin işte. Ama kazın ayağı öyle değilmiş.      Kimse bana gitmeden demedi ki; "Yunus bunlar adamı aç bırakıyor, 30-40 kg çanta taşıtıyor, uyku uyutmuyor, 2nci bir şans vermiyor" diye. Zamanında gitmek ister misin dediler, tabi kursun TSK'da bir adı, bir namı var, Ranger kursuna gidilmez mi. Girdik ingilizce sınavına, sırt çantalı koşuymuş, yüzmeymiş yaptık, tamam dedik bu iş olur. Ama daha önce kursa giden komutanlarımızla görüşünce bu işin çok daha ciddi olduğunu, belli bir fiziki kabiliyet, ingilizce bilgisi ve askeri ön bilgi gerektirdiğini anladım. Bunların bir kısmını gitmeden önce hazırladım, çalıştım, kondisyon yapmaya çalıştım. Bir kısmını ise mecburen Amerikaya gittiğimde tec

İstifa eden askerlere yol haritası..

 Evet arkadaşlar, bu yazının herkese hitap etmediğini biliyorum. Ama silahlı kuvvetlerden ayrılmayı planlayan arkadaşlarıma subay, astsubay veya uzman olsun faydalı olacağına inanıyorum. Çünkü ben istifa etmeden önce bu tür yazıya rast gelemedim. Sıkıntı yaşadığım, keşke dediğim bazı konuları buraya yazarak bilgi vermek ve yardımcı olmak istiyorum. Askerlikle ilgisi olmayanlarda çevrelerinde gördükleri eski askerlerin haleti ruhiyeleri hakkında bilgi sahibi olurlar ve onları daha iyi anlarlar :)    Ben 2012 yılı Ekim ayında Kıdemli yüzbaşı rütbesinde TSK'nden istifa ettim. Tabiki bu kolay bir karar değil emin olun. 4 yıl askeri lise, 4 yıl harp okulu ve 12 yıl hizmet. Toplamda 20 yıl ediyor. 35 yıllık hayatımda hiç azımsanacak bir zaman dilimi değil, özellikle çekilen cefalar göz önüne alınırsa. Tabiki istifanın çeşitli sebepleri var, eminim herkesin kendince sebepleri vardır. Ama muhtemelen ortak noktalarımız şunlar olacaktır;  Çok kısa sürelerde tayin görüyoruz. Tam bi

Şiir Gibi Yaşamalı Hayatı...............

Şiir Gibi Yaşamalı Hayatı............... Nazım Hikmet      Hayat sadece ekstrem sporlar yapmak, egzotik tatillere gitmek, hızlı arabalara binmekle zevkli hale gelmiyor. Onu zenginleştirmek, yaşanılabilir hale getirmek bizlerin elinde. Bu sadece kesemizin, banka hesabımızın, yastık altındaki birikimimizin değil, aynı zamanda maneviyatımızın, iç dünyamızın gelişmesi ve zenginleşmesi. Bunu yapmak için paraya, kariyere ihtiyacınız yok. Bol bol okumaya, okuduklarınızı düşünmeye, değerlendirmeye ihtiyacınız var. İnsan canı çok sıkkın olduğunda bir yarım saatini ayırıp kafasını dağıtabilir, farklı bir dünyaya açılabilir ve dertlerinden uzaklaşabilir.       Tabiki bu sadece romanla, hikaye ile olmaz. Şiirle olur, güzel bir sözle olur, masal ile olur, hangi bilgiye ve bilgeliğe nereden ulaşacağınız belli olmaz. Kısacık bir hikayeden yepyeni anlamlar, dersler çıkarabileceğiniz gibi 400-500 sayfalık bir kitaptan hiçbir zevk almamanız ve fayda sağlamayabilirsiniz. Bu konuda tavsiy

Evde lotus yetiştirmek.../ лотос / Lotus flower

lotus    Evde bir su bitkisi yetiştirmek, neden olmasın..Bu lotus da olabilir, nilüfer de. Gerçi internet sitelerine bakarsanız bunların dışında da birçok tür var. Ama görünüşlerine bakarsanız en dikkat çekenleri çiçekleri nedeniyle bu ikisi.      Ben lotus tohumlarımı bir internet sitesinden aldım. ilk denememde tohum yaşamadı ancak ikincisinde başarılı oldum ve çiçeğim şu an su dolu saksımda gayet mutlu. önemli olan önce sağlıklı bir tohum bulmak. ilgilenen arkadaşlara tohum satın aldığım sitenin ismini de bir ara veririm. burada da lotusumun tohumdan başlayıp çiçek açana kadar olan gelişimini de yazacağım ve fotoğraflarını koyacağım. ilgilenirseniz zengarden dükkanından bu tohumlara ulaşabilirsiniz ve hazırlıklara başlayabiliriz.     Burada önemli olan tohumların alındıktan sonra uygun şekilde falçatayla kesilmesi ve iç kısma ulaşılması. Yetersiz keserseniz, tohum içine su almıyor ve haftalarca bekliyorsunuz. Çok keserseniz tohum ölüyor. En iyisi resimde görüldüğü gibi i

Komşu Kapısı - GÜRCİSTAN / GEORGIA - TBILISI/ ГРУЗИЯ - ТБИЛИСИ

Tiflis NEREYE GİDİYORUZ?  J GÜRCİSTAN- TİFLİS/ GEORGIA - TBILISI/ ГРУЗИЯ - ТБИЛИСИ Merhaba arkadaşlar. Bu yazımda ilgili olan arkadaşlara kabaca Gürcistan Tiflis hakkında bilgi vermek istiyorum.  Tabiki bir tur şirketi kadar bilgim yok, ancak zaten çoğumuzun da tur şirketlerini tercih etmediğini, tatile gitmeden blog sitelerini ve gezi sayfalarını incelediğini biliyoruz. Öncelikle Gürcistan’ın gezilebilece3k 2 büyük şehri var deniyor, Batum ve Tiflis. Hatta Karadeniz bölgesinde Artvin üzerinden direk kara yolu ile geçiş var, ancak bunu sadece Batum’u gezecekseniz tercih edin bence, çünkü Tiflis-Batum arası 366 km, tatiliniz yolda geçmesin. Mesela motosikletle gidenleri duymuştum, Batum’u bilmiyorum ama Tiflis motosikletle gezilesi bir yer değil bilginiz olsun. Tabiki her zamanki gibi gitmeden önce biletimizi almamız lazım. Uçuşlar genelde İstanbul üzerinden yapılıyor, Ankara olursa tekrar İstanbul’a uçakla gidip ayrıca uçak parası veriyorsunuz. Türk hava yolları pahalı